OH  KAMPUNGKU    BUKIT  BADONG  (  II ) ……………….


Dimaklumkan,    selepas  tersiarnya  cerita   Oh kampungku  Bukit  Badong   di Laman  Reformasi   dan  Mahafiraun,   pihak  JKKK   Bukit  Badong  telah  mengadakan  mesyuarat   tergempar .  Didalam  mesyuarat   iut,  beberapa  nama  telah  disenaraikan   sebagai  orang  yang  bertanggung jawap  menulisnya antaranya  ialah    beberapa   ahli  JKKK   yang  baru - baru  ini  menyatakan  ingin  meletakkan  jawatan,     Ketua  pemuda  PAS,  Ketua Pemuda  keADILan,  dan  beberapa  orang  lagi.

Saya  ingin  menyatakan  kepada  En.  Ketua Kampung Bukit  Badong  bahawa mereka semua  ini  tidak  terlibat  langsung  (  not  even  0.01 %  involved  in  that  conspiracy or  in  writing  that  article  which  was published  in  Laman  Reformasi  Website  on  18/10/1999  or  Mahafiraun   Website  on  19/10/1999 ).  That  article  /  artikel   itu,   telah  ditulis  oleh  saya   anak  jati  Bukit   Badong   yang   telah  hampir  16 tahun  meninggalkan   kampung  Bukit Badong.  Walaupun  saya  jarang  balik ka,pung  dan  memang  tidak  pernah  mengikuti  programme  yang  dijalankan  dikampung  namun  saya  tidak  pernah   melupakannya.  Bak  kata  pepatah,  tempat jatuh lagikan  dikenang,   inikan  pula  tempat  bermain.  Saya  selalu    menghubungi   orang -orang   kampung, sahabat   saya    dan  waris - waris saya dikampung  untuk  mengetahui  hal - hal  atau  perkembangan  kampung  Bukit Badong,  khasnya selepas  kes  DSAI.  Sebab  saya  tahu  dulu  sebelum  meninggalkan  kempung   ini  UMNO  memang   kuat  sehinggakan   calon  PAS ( Wak  Tohirin ) pada  pilihan  raya   umum  1982  ditolak,  walaupun  beliau  anak  JATI  bukit  badong.

Saya  menulis  artikel  tersebut  adalah  kerana  saya  sedar,  tanpa   pembongkaran  atau   pengumunan  maka  orang  tidak  tahu  apatah lagi  orang - orang   tua  kampung  kita.  Saya  harap dengan pembongkaran   tersebut,   pihak  yang  dilantik  akan  sedar  jangan asyik  khayal ……..  kita  jadi ketua  ni,  perlulah  ada  keADILan   dalam  setiap   yang  dilakukan.     Jangan  asyik  mementingkan  hak  sendiri  sahaja.  Tak  perlu  takut  pada  ketua  UMNO  kat atas tu……..  kita kena takut  dengan Allah.  Rezeki  allah  yang  beri……..  mengapa perlu takut ?  Apakah  saudara  ketua kampung  fikir  dengan memilih UMNO   kampung  kita  akan  lebih maju?  Kita  perlu fikir  apa  gunanya  jika  kemajuan  dikejar,  tetapi  pada  masa  yang sama  anak - anak kampung kita  rosak. Sakarang    pun  dan  nampak   baru  sekolah  tingkatan  satu  sudah pamdai merokok.  Itu  belum  ditambah  dengan  kes  Belia  Bukit Badong yang ditangkap  atas  kesalahan  dadah ….. saya  tahu  walaupun saya   tidak  selalu  balik kampung  tapi  saya  difahamakan  bahawa   tahun   lepas sahaja,  ada  2 kes  anak  kampung    kita  ditahan    disimpang  jalan IJOK - BATU ARANG  kerana memiliki  dadah.  Cuma  saya  tak  siapa  yang kena tangglkap  dan   dari keluarga  siapa.

Satu  lagi,   dalam  pemilihan  AJK  masjid    janganlah  pilih  ikut hendak hati sahaja.  Apa  yang  Abu Hassan  arah  semua  buat,  ingat   apa  jadi   jika   kita memilih   AJK  masjid   tetapi  gagal   membendung  berlakunya   gejala  maksiat  atau  perkara  yang   tidak  diredhai  oleh Allah ?  Kita  semua  kena  tanggung.   Cuba  kita  lihat,   dulu  masa  Arwah  Ustaz  Yunus  Tukiban   masih   ada  yang kita tahu tidak suka  hal  - hal maksiat  diadakan  contohnya  seperti  ketika  menyambut   kemerdekaan  1998 dan jamuan raya  oleh  UMNO  pada  1999  pun   perkara  ini  boleh  terjadi.  Apakan  pula  kali ini  jika kita lantik  orang  yang  tidak  berwibawa ?   Pilihan tu  biarlah yang  betul - betul  ada  quality.   Kita   lihat,   dimasjid  Baru    selepas  kematian   Ustaz  Yunus  berapa  orang  sahaja jemaahnya ?  Saya  tidak  tahulah  sama ada  pihak   JKKK  kampung  ada  ambil  perhatian.  Tapi   kalau  nak  pergi  masjid   pun  tak pernah, macam man nak  tahu kan ?   Apa  guna  pilih  AJK  saja  tahu,  tetapi   satu  hampak  programme  pun  tak boleh buat ?

Jika  dibandingkan  dengan  masjid  lama  yang  pihak  JKKK  kata  MASJID  PAS, jumlah jemaahnya  melebihi  jemaah  masjid baru.  Mengapa ?   Kerana   masjid ini  diterajui  oleh  mereka - mereka yang  arif dalam  agama…….   Pihak  JKKK  pula  kalau  nak  programme   pun,  kenalah  buat  programme yang  ada    atau  yang boleh  membawa  kepada   mengislahkan  atau yang  yang    mengabdikan    diri kepada  allah.
 

Bukannya  programme  yang  menghayalkan  seperti  jogetan semasa jamuan raya.   Baru  - baru  ini  kebetukan  masa  itu  saya  balik  kampung   dan  pada  masa  itu  sedang  diadakan  pertandingan  bolasepak   Piala  Dato’  Sivalinggam  kalau ya pun,  tutuplah  aurat.  Tak malu ?  Mana  perginya  slogan  UMNO   menghayatai  ISLAM ?  Benda  basic  tutup  aurat  pun  tak tahu……  Sudahlah tu,  main  dipadang   belia  yang   hanya  100 meter  daripada masjid,   langsung  tak hormat.

Saya  cabar, kalau  UMNO  bukit  Badong  kata  mahu  menegakkan  ISLAM,   saya  cabar…..  agar  kegiatan  penjualan  judi  empat  nombor  ekor  di kedai POA   dan  penjualan  arak  Guiness,  Carlsberg  dan  entah apa - apa  lagi tu,   dihentikan.  Sejak  saya  meninggalkan  kampung  16 tahun  yang lepas  sampai  sekarang   kegiatan itu,  masih  ada lagi.  Apa   nak jadi ni ……. Kegiatan  itu  dala kampung  bukit badong,    tanggung jawap siapa ?

Saya  dikhabarkan,   masa  menyambut  25tahun  BN  dulu  Bukit  Badong  menghantar  1 bas ( 40 orang )  ke Stadium Bukit Jalil.   Sedarkah  anda  semua  anda  yang pergi  apa  yang  anda  dapat ?  Yang  ada  dapat ialah    :

1.     Mendengar   cerita   karut   oleh   keturunan  PAKI   ( gelaran  Pakistan )  iaitu Mahathir
       Melihat  satu  projek  gajah putih  yang  dihasilkan  atas  wang  rakyat  yang  disalah gunakan.
2. Dapatlah  RM5.00   (  Lima  ringgit )  yang  saya  kira  kalau  nak dapat banyak tu, dengan penatnya,  sembahyangnya  yang tak tentu …… memang tak berbaloi.

Khabarnya  baru  - baru  ini  UMNO  telah  mengadakan   sessi  penerangan  menangani  fitnah  diDewan  Sekolah  Agama   ( sekali  lagi  UMNO  menumpag,  UMNO  kata  AGAMA  dan  POLITIK  kena  dipisahkan,  mengapa  membuat  majlis  Penerangan  Fitnah  terhadap  UMNO  dibuat  di Sekolah Rendah Agama Bukit Badong ? ).   Sessi   ini  tak  dapat   sambutan  ……  begitu  juga  sessi  pada  malamnya  dimasjid Baru   juga  tak  dapat  sambutan,  sekitar  25 orang.  Apa  dah  jadi  ?
 

Akhir  kata  saya  merayu  kepada  suadara  anak   kampung  bukit  badong   termasuk lah diri saya,  kita  balik kampung  at least  once a month  untuk  menerangkan  kenapa  UMNO  harus  ditolak  dalam  pilihan raya  kali ini,   kepada  orang kampung kita  ( ayah, ibu, adik beradik  dan  sahabat kita ).  Kita  telah diberikan  fikiran   untuk  berfikir   fikirlah,   bahawa  tiada  jalan  lain  yang  boleh  membawa  kita  kepada  kemenangan  keculai  jalan  allah.
 

Kepada   mereka yang  telah  dituduh  oleh   pihak  JKKK  tu,  saya   pohon  ampun  kerana  dengan  tulisan  saya  yang  lepas   telah  menyebabkan  saudara  semua  sebagai  dalangnya.   Kepada  pihak  JKKK  jangan menuduh lagi……  tak baik  membuat  tuduhan  melulu.  Siasat dahulu.

Kepada  YB Dato’ Zainal  Dahlan  dan  YB  Ismail Kijo,  segeralah  bertaubat ……. Tinggalkanlah  UMNO  yang  tak  relevan tu.  Jangan  ingat  hanya dalam  UMNO  saja  boleh cari  makan.  Kita  kena  ingat   rezeki  dan  kesihatan  datangnya  dari  Allah  bukannya  dari UMNO.

Jumpa  lagi  Hari  Raya  nanti……………

Yang  benar,

Mkhadam@hotmail.com
Anak  jati  bukit badong,
Kini   jauh  diperantauan………